niedziela, 2 listopada 2014

Spacer po Sztokholmie

Do Szwecji dolecieliśmy wieczorem i po nocy spędzonej na lotnisku zaczęliśmy łapać stopa do Sztokholmu (odległość z lotniska Sztokholm Skavsta do Sztokholmu wynosi 90 km!). Skład: 2 chłopaków + dziewczyna - spodziewaliśmy się czekania dłuższego niż zwykle...a tu nie! Po mniej więcej 30 minutach zatrzymała się kobieta, otworzyła drzwi i powiedziała: „I`m sorry but I don`t speak Swedish”...my właściwie też:). Okazało się, że pochodzi z Węgier. Zawiozła nas aż do Mälarhöjden, czyli na obrzeża Sztokholmu, gdzie mieszkała. Po tym, jak zgłębiliśmy ceny biletów na przejazd do centrum, postanowiliśmy się tam przejść...w końcu, co to jest 10 km?:) Początkowo minęliśmy Hägersten – dzielnicę domków jednorodzinnych, a następnie Liljeholmen, gdzie krajobraz miasta zdominowały zatopione w zieleni bloki.  W oknach brak żaluzji i zasłon, idąc chodnikiem bez trudu można było uchwycić, czy ktoś zdążył posprzątać po śniadaniu, czy też w pośpiechu pojechał do pracy.

Architektura jest tu bardzo stonowana, bez zbędnych dekoracji, szaleństw w formie, czy elewacjach.

Sztokholm, jak parę innych miast, nazywany jest Wenecją północy. Pasuje. Pierwszy most (podobno jest ich 54!) poprowadził nas na wyspę Sodermalm, znajdującą się o krok od centrum Sztokholmu. Nagrodą za podejście na najwyższe punkty wyspy są piękne widoki na Stare Miasto.

Ciekawe rozwiązania ulic!
Widok na Gamla Stan.
Biskup zaprasza:)
Stare Miasto (Gamla Stan) rozłożone jest na kilku wyspach. Znajduje się tam Zamek Królewski, budynek parlamentu oraz kilka innych niezwykle potężnych gmachów, ale można się tu także przejść wśród nastrojowych wąskich uliczek.

Ratusz - wizytówka Sztokholmu.

My poszliśmy jeszcze dalej na północ. Sergels torg jest najbardziej znaczącym placem w centrum miasta, stanowiąc ikonę modernistycznego Sztokholmu. Włócząc się wieczorem po mniej uczęszczanych ulicach można poczuć klimat, niczym z prozy Stiega Larssona.

Sergels torg (by Jędrzej:).
Wielkomiejska ulica.
Takie większe domino:)
Ekstremalny sport dla mieszczuchów:P
Figurka krasnala za prawie tysiąc złotych...

Następnego dnia przeszliśmy się na wyspę Djurgården. Znajduje się tam park Skansen skupiający zabytki architektury ludowej z całego kraju. To właśnie stąd wzięła się polska nazwa tego typu obiektów! W okolicy znajduje się także muzeum zespołu ABBA :) Przechodziliśmy również przez dzielnicę Östermalm, charakteryzującą się starannie zaplanowanym układem ulic i eleganckimi dziewiętnastowiecznymi kamienicami.

Na wyspie Djurgården.
EJ FORDON! :P
Przed muzeum ABBY;)

A teraz czas na porady praktyczne!
Jeśli ktoś wybiera się do Sztokholmu, tak jak my, na weekend, warto zaopatrzyć się w prowiant. Skandynawskie ceny w porównaniu z jakimikolwiek europejskimi realiami są horrendalnie wysokie.
Sporo kosztuje również przejazd z lotniska Skavsta do centrum Sztokholmu i z powrotem. Autobus w dwie strony kosztuje ponad 200 koron (czyli ponad 100 zł).
W kwestii języka wystarcza w zupełności angielski. Szwedzi posługują się nim bardzo dobrze.
Powodem dla którego warto wybrać się do Sztokholmu jest niezbyt duża liczba turystów, a loty do Skavsta potrafią być bardzo tanie. W przypadku późnego przylotu lub wczesnego odlotu na lotnisku można bez problemu przenocować. :)

Centralny dworzec autobusowy - Cityterminalen.